Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc czerwiec
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na czerwiec
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE DLA GRUPY IX
NA MIESIĄC CZERWIEC:
Prawa wszystkich dzieci:
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
- wdrażanie do samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo oraz zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych
- doskonalenie prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami i przyborami plastycznymi; regulowania siły nacisku dłoni
OBSZAR EMOCJONALNY
- doskonalenie samopoznania, dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- doskonalenie umiejętności werbalizowania myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
- kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowania pozytywnych wzorców zachowań, nieulegania naciskom oraz negatywnym wzorcom
- doskonalenie umiejętności odróżniania emocji, nazywania ich i rozumienia, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielenia wsparcia osobom tego potrzebującym
- wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- wdrażanie do okazywania szacunku i życzliwości wobec osób w najbliższym otoczeniu
- kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnorodności kultury i języka w obrębie społeczności, w której dziecko funkcjonuje
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
- doskonalenie umiejętności układania zdań poprawnych logicznie i gramatycznie
- wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach utrwalających znajomość liter
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami – litera „h”, „H”
- doskonalenie umiejętności czytania (proste wyrazy z poznanych liter)
- doskonalenie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji • doskonalenie umiejętności rozumienia czytanego tekstu
- kształtowanie umiejętności tworzenia wyrazów z rozsypanek wyrazowych i wykorzystywania podpisów do wykonywania plakatów, opisywania kolekcji itp.
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała i umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
- doskonalenie umiejętności orientacji na kartce lub innej płaszczyźnie
- wdrażanie do poszukiwania informacji na dany temat w dostępnych źródłach wiedzy: w albumach, atlasach, książkach, internecie
Egzotyczne podróże:
OBSZAR FIZYCZNY
- kształtowanie samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- wdrażanie do wykorzystywania zgromadzonego w sali różnorodnego materiału do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy
- zwiększanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zróżnicowane aktywności: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności zachowania się adekwatnego do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, rozumienia, że należy liczyć się z ich uczuciami i potrzebami
- kształtowanie umiejętności wyrażania współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
- kształtowanie świadomości, że wszyscy ludzie odczuwają podobne emocje
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
- wdrażanie do pracy zespołowej
OBSZAR POZNAWCZY
- poszerzanie wiedzy na temat różnic i podobieństw między ludźmi
- poszerzanie wiedzy o zwierzętach żyjących w najbliższym i dalszym otoczeniu
- rozwijanie umiejętności czytania, w tym czytania ze zrozumieniem
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej
- doskonalenie umiejętności planowania pracy
- doskonalenie umiejętności dostrzegania i odtwarzania regularności rytmicznych
- kształtowanie umiejętności dostrzegania znaczenia miar w życiu człowieka
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym
- kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi
Letni obserwator przyrody:
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie sprawności ciała i koordynacji
- wdrażanie do uczestniczenia w zajęciach i zabawach ruchowych, w tym w zabawach z przyborami, z muzyką, naśladowczych
- doskonalenie umiejętności konstruowania, majsterkowania, budowania
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i stanów emocjonalnych własnych oraz osób z otoczenia
- kształtowanie postawy szacunku i troski wobec środowiska przyrodniczego
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie umiejętności obdarzania uwagą osoby dorosłej, wykonywania poleceń, współpracy z dziećmi w czasie zajęć grupowych
- kształtowanie potrzeby zachowań proekologicznych podczas pobytu w lesie, na wycieczce górskiej, na łące
OBSZAR POZNAWCZY
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez obserwację, eksperymenty, doświadczenia, rozmowy, właściwe wnioskowanie
• kształtowanie rozumienia nowych pojęć poprzez obserwacje poczynione w czasie doświadczeń - doskonalenie i rozwijanie pamięci sekwencyjnej, pamięci i koncentracji słuchowej
- zintensyfikowanie przygotowań do podjęcia nauki czytania i pisania poprzez wielość ćwiczeń słuchowych i słuchowo-wzrokowych
- wykorzystywanie umiejętności matematycznych w czasie zabaw i w życiu codziennym
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się swobodnego oraz na ściśle określony temat
Radosne wakacje:
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do systematycznego podejmowania aktywności ruchowej
- doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem pisarskim z użyciem prawidłowego chwytu • wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- wdrażanie do podejmowania działań na rzecz budowania pozytywnej atmosfery w grupie
- doskonalenie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięć
- kształtowanie umiejętności poszukiwania pomocy w sytuacji trudnej, w tym w sytuacji trudnej emocjonalnie
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie poczucia przynależności do określonej grupy społecznej, w tym do grupy przedszkolnej
- zaznajomienie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacyjnego odpoczynku
- doskonalenie umiejętności współpracy
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności czytania sylab, wyrazów, zdań zbudowanych z poznanych liter
- doskonalenie umiejętności tworzenia spójnej wypowiedzi, swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami
- doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii, odpowiadania na pytania do tekstu literackiego
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
- doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów