ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
DOBRO - Poznanie oznak zimy; umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy; dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych. Kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawdy; uświadomienie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom. Nazywanie i odróżnianie figur geometrycznych; ćwiczenie sprawności manualnej podczas wycinania figur geometrycznych. Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu; umiejętność tańca krokiem dostawnym; wyzwalanie ekspresji twórczej.
CORAZ ZIMNIEJ - Uświadamianie konieczności pomocy zwierzętom leśnym podczas zimy; kształtowanie umiejętności bycia dobrym poprzez dokarmianie zwierząt zimą. Stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; nabywanie i rozróżnianie pokarmu odpowiedniego dla ptaków; uwrażliwianie na potrzeby zwierząt zimą. Wymienienie sposobów ochrony psa przed zimnem podczas spaceru; rozwijanie umiejętności przeliczania; nabywanie poczucia odpowiedzialności za pupila. Poznanie pojęć zamrażanie i roztapianie; określanie nasycenia barw z użyciem przymiotników jasny/ciemny.
MIŁOŚĆ- Sposoby wyróżnia miłości; kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych; czekanie na swoją kolej podczas rozmowy. Zapoznanie z zawodem i pracą listonosza; określanie sytuacji/okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami; nabywanie umiejętności składania życzeń. Zdobywanie umiejętności szacowania pojemności; nabywanie sprawności w pracach gospodarczych. Rozwijanie ekspresji ruchowej. Utrwalanie podstawowych kolorów; usprawnianie zdolności manualnych podczas przygotowania ozdób na choinkę; czerpanie przyjemności z obdarowywania prezentami.
WESOŁYCH ŚWIĄT- Odczytywanie sygnałów niewerbalnych- ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji; nazywanie emocji. Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja; utrwalanie nazw części ciała. Przeliczanie w dostępnym zakresie; składanie obrazka z części; kultywowanie zwyczaju świątecznego spotkania rodziny. Poznanie historii stajenki i szopki bożonarodzeniowej; śpiewanie kolęd umiarkowanym głosem. Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; umiejętność tworzenia prezentów.
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH - Tworzenie rytmicznego układu według wzoru. Określanie położenia: wysoko, nisko, wyżej, niżej, najwyżej, najniżej. Dostrzeganie różnic w wielkości i długości warzyw. Określanie cech wielkościowych (mały, duży, mniejszy, większy) i ilościowych (mało, dużo, więcej, mniej). Rozumienie określenia para. Kształcenie umiejętności układania elementów w szeregu, dobierania w pary. Rozwijanie umiejętności liczenia; posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3. Rozwijanie umiejętności porównywania elementów przez nakładanie ich na siebie. Kształtowanie umiejętności tworzenia prostych kompozycji geometrycznych z gotowych elementów.
KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ – zabawy ruchowe z elementem biegu, czworakowania, równowagi, skoku i rzutu. Zabawy orientacyjno – porządkowe, ruchowe ze śpiewem oraz naśladowcze.