Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc kwiecień
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC KWIECIEŃ
DLA GRUPY VII „BIEDRONKI”
PROJEKT EDUKACYJNY „JAJKO”:
- rozwijanie postawy badawczej, stwarzanie warunków do odczuwania sprawstwa; kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych; wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
Z KULTURĄ ZA PAN BRAT:
- wprowadzenie pojęcia szacunek odnoszącego się do osób, przedmiotów, zwierząt, miejsc uznawanych za ważne; kształtowanie postawy poszanowania przez rozwijanie umiejętności okazywania szacunku osobom, przedmiotom, zwierzętom w najbliższym otoczeniu; uświadamianie znaczenia właściwego zachowania się w różnych codziennych sytuacjach;
- wprowadzenie liter f, F; rozwijanie słownika czynnego dzieci; rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; uwrażliwianie na walory estetyczne dzieł malarskich;
- badanie kształtów, przedmiotów w oparciu o oś symetrii i odbicie lustrzane; rozwijanie myślenia operacyjnego podczas obracania i składania figur geometrycznych oraz manipulowania nimi; dostrzeganie różnorodności i piękna w wiosennej przyrodzie ze szczególnym uwzględnieniem kwiatów; uświadamianie konieczności spokojnego i właściwego zachowania się w miejscach publicznych w zależności od ich roli; kształtowanie świadomości ekologicznej;
- wprowadzenie pojęcia koncert; rozwijanie myślenia logicznego i wrażliwości słuchowej; kształtowanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; uświadamianie roli właściwego zachowania się podczas koncertów w zależności od rodzaju muzyki i miejsca;
- wprowadzenie nazw dźwięków gamy C-dur do czytania; rozwijanie ciekawości poznawczej podczas obserwacji doświadczenia; kształtowanie wrażliwości na elementy muzyki – tempo, charakter, barwę.
JESTEM KULTURALNY:
- poszerzanie słownika czynnego dzieci o pojęcia scenariusz, scenarzysta; rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i tworzenia opowiadania; uświadamianie konieczności kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej.
- wzbogacanie słownika czynnego dzieci o pojęcia związane z teatrem: aktor, scenografia, kukiełka, marionetka, scena itp.; rozwijanie umiejętności czytania; rozwijanie logicznego myślenia; budowanie zespołu przez podejmowanie wspólnych działań;
- wprowadzenie cyfry 9; poszerzanie słownika czynnego dzieci; rozwijanie logicznego myślenia; stwarzanie okazji do koncentrowania uwagi na osobach i kierowanych przez nie poleceniach;
- poznanie tekstu i melodii „Piosenki lalkarza”; rozwijanie słuchu muzycznego dzieci; kształtowanie umiejętności różnicowania kierunku linii melodycznej; uświadamianie znaczenia muzeów dla tradycji i kultury;
- poznanie prostych sposobów samodzielnego wykonania zabawek; wprowadzenie pojęcia etnograf; kształtowanie sprawności manualnej podczas działania; rozwijanie kreatywności i samodzielności dzieci w planowaniu i realizacji założeń; uświadamianie znaczenia szacunku jako wartości do budowania właściwych relacji w grupie.
ZABAWY SZTUKĄ:
- rozwijanie postawy twórczej, stwarzanie okazji do samodzielnego doświadczania i eksperymentowania z wykorzystaniem materiałów plastycznych; rozwijanie świadomości i ekspresji kulturalnej, stwarzanie okazji do bezpośredniego obcowania ze sztuką piękną;
- organizowanie sytuacji edukacyjnych z zakresu sztuk wizualnych, zachęcanie do podejmowania aktywności plastycznej, technicznej; rozwijanie motoryki małej i sprawności manualnej; rozwijanie postawy badawczej, stwarzanie warunków do odczuwania sprawstwa;
- rozwijanie słuchu muzycznego i fonematycznego w toku zabawa słuchowych i muzycznych; rozbudzanie zainteresowania literami i cyframi, czytaniem i pisaniem; kształtowanie kompetencji językowych, komunikacyjnych, wzbogacanie słownictwa
- rozwijanie umiejętności matematycznych w ustalaniu własności brył, w zakresie liczenia, rytmów, orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała; zachęcanie do konstruowania i układania kompozycji z wykorzystaniem materiału przyrodniczego i darów Froebla;
- rozwijanie myślenia operacyjnego poprzez zabawy z programowaniem; ćwiczenie sprawności fizycznej, świadomości własnego ciała, poczucia rytmu; integrowanie grupy, rozwijanie umiejętności współdziałania i współpracy.
BIAŁO-CZERWONY MAJ:
- budowanie tożsamości narodowej, wzbogacanie wiedzy dotyczącej ojczyzny, poznawanie symboli narodowych, doskonalenie umiejętności przedstawiania się, rozwijanie sprawności językowej, pamięci, słuchu fonematycznego;
- stwarzanie okazji do wspólnego muzykowania, śpiewania pieśni patriotycznych, ludowych; stwarzanie okazji po podejmowania aktywności twórczej, wrażania emocji i swojego rozumienia świata w sposób niewerbalny, rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie motoryki małej w toku działań plastycznych, technicznych, manipulacyjnych; rozwijanie kompetencji i intuicji matematycznych w zakresie liczenia, porównywania długości, orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, przekładania reprezentacji.