Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc- maj
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MAJ
DLA GRUPY VII „BIEDRONKI”
Książka- mój przyjaciel:
-wprowadzenie pojęcia wiedza rozumianego jako wartość i warunek rozwoju każdego człowieka; poznanie różnych źródeł zdobywania wiedzy; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi; dawanie możliwości samodzielnego zdobywania wiedzy przez dzieci,
-wprowadzenie i tworzenie pojęć księgarnia, antykwariat; rozwijanie logicznego myślenia przez wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy pojęciami; uświadamianie konieczności dbania o książki i właściwego sposobu korzystania z nich,
- wprowadzenie cyfry 0; rozwijanie umiejętności kodowania znakami czynności matematycznych; rozwijanie umiejętności dokonywania obserwacji i zapisywania jej wyników; dostrzeganie zmian w środowisku przyrodniczym w związku z porą roku; dawanie możliwości do współdziałania i samodzielnego zdobywania wiedzy,
- osłuchanie z „Piosenką o książkach”, nauka słów i melodii; kształtowanie sprawności, zwinności i szybkości dzieci; uświadamianie roli biblioteki jako miejsca rozwijania swoich zainteresowań i wiedzy,
- zapoznanie ze sposobem wykonania zakładki; kształtowanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania ruchów precyzyjnych; dawanie możliwości poznawania elementów środowiska przyrodniczego i samodzielnego zdobywania wiedzy o nim; uświadamianie własnej odrębności i wzmacnianie poczucia własnej wartości,
Baśnie, bajki, legendy:
- wprowadzenie pojęcia legenda; rozwijanie umiejętności planowania działań w celu zdobycia wiadomości i wykonania zadań; rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci; uświadamianie znaczenia zespołu w zdobywaniu i gromadzeniu nowych doświadczeń,
- zapoznanie z literami ł, Ł; poznanie pracy pisarza i poety; rozwijanie słownika czynnego dzieci; ćwiczenie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
- wprowadzenie liczby 10; kształtowanie sprawności w dodawaniu i odejmowaniu oraz zapisywaniu czynności matematycznych za pomocą cyfr i znaków; rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci; uświadamianie przebiegu procesu tworzenia książki i ilości pracy włożonej w jej powstanie,
- wprowadzenie figur tańca do utworu „King of the fairies”; uświadomienie wielu możliwości poznania tekstów literackich (książka papierowa, e-książka, audiobook); rozwijanie umiejętności planowania działania; rozumienie znaczenia współpracy dla osiągnięcia zamierzonego celu,
- kształtowanie sprawności manualnej dzieci; zapoznanie ze sposobem robienia ciekawego materiału plastycznego (rosnące farby); zachęcanie do dzielenia się doświadczeniami z innymi; budzenie poczucia własnej wartości; rozumienie znaczenia współpracy w celu osiągnięcia zamierzonego celu.
Rodzina razem się trzyma:
- wprowadzenie pojęcia rodzina rozumianego jako wartość; kształtowanie postaw prorodzinnych; uświadamianie wspierającej roli rodziny,
- wprowadzenie liter h, H; kształcenie sprawności manualnej, grafomotorycznej i koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie zainteresowania przeszłością swojej rodziny; budzenie zaufania do rówieśników,
- tworzenie formy męskiej i żeńskiej od nazw zawodów; doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania; kształtowanie logicznego myślenia w zabawach matematycznych i z kodowaniem; wyrażanie emocji i odczuć związanych z mamą w formie rysunku,
- wprowadzenie piosenki „Majowe życzenia”; kształtowanie umiejętności różnicowania metrum dwu- i trójdzielnego; rozwijanie koordynacji ruchowej, sprawności i zwinności dzieci; budzenie zainteresowania zajęciami rodziców; budzenie szacunku do pracy i zajęć wykonywanych przez rodziców,
- poznanie możliwości wykorzystania różnych technik do wykonania upominków dla rodziców; kształtowanie sprawności manualnej podczas cięcia, składania, naklejania; rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas rysowania po śladzie i kolorowania; uświadamianie sobie emocji związanych z rodzicami.
Ja i moi bliscy:
- wprowadzenie pojęcia dom rozumianego jako więź rodzinna; rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocji i odczuć związanych z rodziną za pomocą mimiki, gestu i rysunku; uświadamianie znaczenia rodziny i budowania właściwych relacji pomiędzy jej członkami,
- wprowadzenie pojęć: prawo, obowiązek; rozwijanie umiejętności analizy oraz syntezy wzrokowej i słuchowej; kształtowanie umiejętności czytania; uświadamianie, że każdy ma prawa i obowiązki,
- rozwijanie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania; kształcenie myślenia logicznego podczas planowania i tworzenia gier; rozwijanie umiejętności współdziałania i współpracy podczas zabaw i prac na rzecz całej grupy,
-rozwijanie słownika czynnego dzieci przez wprowadzenie pojęć: kuzyn, kuzynka, ciocia, wujek; rozwijanie umiejętności wyczuwania przestrzeni podczas zabaw ruchowych i rytmicznych; budzenie zainteresowania relacjami pomiędzy osobami w rodzinie,
- kształtowanie sprawności manualnej podczas składania i sklejania papieru; rozwijanie kreatywności podczas tworzenia; rozwijanie przedsiębiorczości podczas planowania i przygotowywania uroczystości; stwarzanie możliwości do wspólnego spędzania czasu rodziców i dzieci