Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc marzec
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc marzec
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc marzec dla grupy IX „Sówki”:
SZTUKA BLISKO NAS:
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania (materiały przyrodnicze, recyklingowe, plastyczne, spożywcze)
- doskonalenie umiejętności wykonywania czynności precyzyjnych, np. składanie, zginanie papieru
- wdrażanie do wykorzystywania zgromadzonych i wyeksponowanych w sali różnorodnych materiałów do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad w trakcie zabaw konstrukcyjnych: oszczędnego gospodarowania materiałem, właściwego organizowania miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wynikających z obcowania ze sztuką • kształtowanie świadomości wpływu aranżacji otoczenia na dobry nastrój
- kształtowanie umiejętności czerpania radości i satysfakcji z wykonywanych czynności, w tym z własnej aktywności twórczej
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności współdziałania podczas realizacji zadań zespołowych
- kształtowanie postawy szacunku dla wytworów kultury
- kształtowanie postawy zainteresowania wytworami kultury i sztuki
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki
OBSZAR POZNAWCZY
- poszerzanie słownictwa związanego z dziedzinami sztuki: malarstwo, muzyka, rzeźba, architektura
- doskonalenie umiejętności przedstawiania zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez obcowanie ze sztuką oraz różnorodne formy własnej ekspresji twórczej
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych poprzez układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
- poszerzanie znajomości liter – litery „w”, „W”
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów oraz tekstów zbudowanych z poznanych liter • poszerzanie wiadomości o zawodach artystycznych, o zajęciach związanych z tworzeniem
- poszerzanie wiedzy na temat wyglądu i brzmienia instrumentów muzycznych
- wdrażanie do wykorzystywania pełnej gamy barw, do eksperymentowania z mieszaniem kolorów
- kształtowanie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania na inne reprezentacje
- doskonalenie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę
- kształtowanie umiejętności określania i porównywania cech wielkościowych przedmiotów
- doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych
- doskonalenie umiejętności tworzenia wieloetapowych konstrukcji, planowania, gromadzenia materiałów, ustalania sposobów ekspozycji poprzez udział w zespołowej realizacji projektów
RECEPTA NA ZDROWIE
OBSZAR FIZYCZNY
- rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach
- wdrażanie do samokontroli i dbałości o czystość własnego ciała oraz estetykę wyglądu
- doskonalenie umiejętności dokładnego mycia zębów
- wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość przyborów łazienkowych
- rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela
- doskonalenie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań wobec partnera zabawy
- wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz do respektowania jego oczekiwań
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
- doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.
- rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu
- rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów
- doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej
- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby
- kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9”
- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9
- dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym
- kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych
KIEDYŚ I DZIŚ:
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek, higienę i bezpieczeństwo podczas korzystania z nowoczesnej technologii
- kształtowanie nawyku regularnego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa w zabawach kulinarnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie
OBSZAR SPOŁECZNY
- integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie
- wdrażanie do współdziałania z dziećmi podczas zabawy, w pracach użytecznych, podczas odpoczynku
- wdrażanie do przyjmowania, tworzenia i respektowania zasad korzystania z nowoczesnej technologii
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
OBSZAR POZNAWCZY
- wdrażanie do korzystania z różnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką
- budowanie dłuższych wypowiedzi, wyrażanie opinii i ocen, uzasadnianie ich
- budzenie zainteresowań technicznych
- doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu
- doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab i wyrazów
- poszerzanie znajomości liter – litery „z”, „Z”
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9
- kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia
- doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
- doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
NA TROPACH WIOSNY
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych
- rozwijanie umiejętności samodzielnego dostosowania ubrania do pogody
- wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie zabaw
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz czynności samoobsługowych
- doskonalenie słuchu fonematycznego oraz aparatu mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych
OBSZAR EMOCJONALNY
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wywoływanych przez kontakt z przyrodą
- doskonalenie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie postawy zainteresowania i troski o przyrodę
- rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych obowiązków
- wdrażanie do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych
- wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela
OBSZAR POZNAWCZY
- kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej
- doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
- doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji, pasjonujących historii oraz wiedzy o świecie, dostrzegania znaczenia umiejętności czytania w codziennym życiu
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „c” „C”
- rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter oraz wyrazów do czytania globalnego
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowo-wyrazowej
- doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków , =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy
- wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków
- poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
- wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości
- kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny
- ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
MORSKIE OPOWIEŚCI
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu
- kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo własne oraz partnerów zabawy
- wdrażanie do wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł
- wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych, majsterkowania, budowania
- kształtowanie chwytów dłoni podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji czekania na swoją kolej i rywalizacji
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- kształtowanie postawy troski o otoczenie przyrodnicze
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do współpracy, dzielenia się zadaniami, wykonywania przydzielonych zadań
- kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy • przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby, wyrażanie szacunku wobec innych
- odczuwanie i wyjaśnianie swoją przynależność do rodziny, grupy przedszkolnej
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka
- wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych
- wdrażanie do wykonywania własnych eksperymentów językowych, nadawania znaczenia czynnościom, nazywania ich, tworzenia żartów językowych i sytuacyjnych
- wdrażanie do uważnego słuchania i nadawania znaczenie swym doświadczeniom
- rozwijanie zainteresowania literami i czytaniem, doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter
- doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania, opowiadania o zdarzeniach z przedszkola, objaśniania kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układania historyjki obrazkowej, recytowania wierszy, układania i rozwiązywania zagadek
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów
- doskonalenie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmicznych układów
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 9
- kształtowanie umiejętności tworzenia i odczytywania zapisów działań matematycznych
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji i impresji plastycznych inspirowanych przyrodą, materiałem naturalnym