ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK DLA GRUPY I PSZCZÓŁKI
Idzie jesień przez świat: Poznanie znaczenia empatii jako ważnej wartości; umiejętność rozpoznawania roślin jako elementów przyrody: uwrażliwianie na piękno przyrody otaczające człowieka. Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; poznanie oznaki jesieni występujących w przyrodzie, nabieranie sprawności motoryki małej. Rozumienie pojęć mały, duży; kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń mały, duży; wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych ludzi. Zapoznanie z instrumentem muzycznym - kołatką; wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi. Poznanie malarstwa o tematyce jesiennej; rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem z kolorem farby; kreowanie umiejętności wyrażania siebie w pracy plastycznej.
Jesienna przyroda: Poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych; nabywanie empatycznego stosunku do świata zwierząt. Zdobywanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego (mysz polna); stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych. Nabywanie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki/niski/wyższy/niższy/wysoko/nisko; wspomaganie w rozwijaniu zdolności określenia wyglądzie względu na kształt. Poznanie nowej metody uczenia się na pamięć (z użyciem symboli); rozwijanie pamięci poprzez naukę piosenki; uwrażliwianie na muzykę. Konstruowanie sylwet ptaków; kształtowanie umiejętności rozumienia malarstwa i jego przekazu.
Koszyk Pani Jesieni: Uświadamianie konieczności dbania o własne zdrowie; określenie zasad zdrowego odżywiania; poznanie znaczenia zwrotu ,, ubierać się na cebulkę’’. Zapoznanie z wyglądem dyni, kształtowanie umiejętności opisywania go słowami, kształtowanie zainteresowań darami jesieni poprzez zabawy językowe. Utrwalanie nazw figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat) dostrzeganie kształtu koła w środowisku przyrodniczym. Łączenie pojęć dobry/zły z kolorami.
Skarby jesieni: Rozpoznawanie wyglądu, smaku i koloru owoców i warzyw; kształtowanie prawidłowych nawyków dbania o swoje zdrowie. Zdobywanie wiadomości o kapuście; tworzenie okazji do eksperymentowania z produktami spożywczymi. Zdobywanie wiedzy na temat kukurydzy i produktów z niej powstałych; umiejętność nazywania produktów spożywczych. Poznanie owoców i ich nazw; umiejętność rozróżniania owoców. Wykorzystanie ziemniaka do prac plastycznych; kształtowanie pomysłowości i twórczości.
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH - Tworzenie rytmicznego układu według wzoru. Określanie położenia: wysoko, nisko, wyżej, niżej, najwyżej, najniżej. Dostrzeganie różnic w wielkości i długości warzyw. Określanie cech wielkościowych (mały, duży, mniejszy, większy) i ilościowych (mało, dużo, więcej, mniej). Rozumienie określenia para. Kształcenie umiejętności układania elementów w szeregu, dobierania w pary. Rozwijanie umiejętności liczenia; posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3. Rozwijanie umiejętności porównywania elementów przez nakładanie ich na siebie. Kształtowanie umiejętności tworzenia prostych kompozycji geometrycznych z gotowych elementów.
KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ – zabawy ruchowe z elementem biegu, czworakowania, równowagi, skoku i rzutu. Zabawy orientacyjno – porządkowe, ruchowe ze śpiewem oraz naśladowcze.