Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze - październik 2023
- JESIENNA PRZYRODA: poznawanie warunków życia wybranych gatunków zwierząt, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, w tym również przygotowań zwierząt do zimy, budzenie wrażliwości na otaczające piękno przyrody; poznawanie wybranych gatunków zwierząt i środowiska ich życia, zapoznanie ze zmianami w wyglądzie i zachowaniu zwierząt ze względu na porę roku, inspirowanie zabaw z elementami dramy, doskonalenie percepcji wzrokowo-słuchowo-ruchowej; poznawanie warunków życia wybranych gatunków zwierząt wraz ze zmieniającą się porą roku, doskonalenie umiejętności prawidłowego liczenia obiektów, budzenie zainteresowań otaczającą przyrodą, w tym potrzeb zwierząt w związku z nadchodzeniem zimy; poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy, poznawanie zmian w wyglądzie zwierząt jako element przygotowań do zimy, rozwijanie umiejętności i sprawności manualnych w trakcie wykonywania prac plastyczno-technicznych;
- KOSZYK PANI JESIENI: poznanie wartości jaką jest pracowitość i jej znaczenia w życiu człowieka i zwierząt, wyjaśnianie znaczenia słowa plon; poznawanie roślinności uprawianej na polu, rozumienie potrzeby i celów uprawiania roślin przez człowieka, doskonalenie percepcji słuchowej; poznawanie gatunków owoców, porównywanie ich wglądu, miejsca pochodzenia, ciężaru, kształtu itp., kształtowanie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów; poznawanie wybranych środowisk i ich charakterystycznej roślinności, dostrzeganie różnorodnych materiałów jako źródło ekspresji twórczej, łączenie ich, poznawanie urządzeń elektrycznych i zasad bezpieczeństwa w trakcie korzystania z nich, rozwijanie umiejętności wyrażania własnych obserwacji w formie plastycznej; świętowanie Dnia Edukacji Narodowej poprzez występ przed społecznością przedszkolną;
- SKARBY JESIENI:: poznawanie miejsc przeznaczonych do przechowywania jesiennych darów dla ludzi i zwierząt, doskonalenie umiejętności klasyfikowania obiektów, budzenie zainteresowania pracą pszczelarza i życiem pszczół; zwrócenie uwagi na rolę jaką odgrywają w życiu człowieka i zwierząt wybrane rośliny, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności rozróżniani głoski „i” w nagłosie wyrazów; doskonalenie umiejętności doliczania i odejmowania , poznawanie i nazywanie przetworów jesiennych, promowanie zdrowego stylu odżywiania się; poznawanie utworów muzyki klasycznej, doskonalenie motoryki małej i dużej, podziwianie piękna jesiennych krajobrazów; poznawanie sposobów przygotowywania się ludzi do zimy, w tym przetwarzania owoców i warzyw, kształtowanie umiejętności korzystania z udostępnionych materiałów i przyborów do prezentowania własnych doświadczeń w pracach plastycznych, doskonalenie umiejętności słuchania i wyrażania muzyki ruchem
- PROJEKT BADAWCZY – ZIEMNIAK: rozmowy nieformalne i formalne –związane z tematem; (różne rodzaje ZIEMNIAKÓW) obserwowanie, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami; tworzenie historii osobistych- własne doświadczenia dzieci (ujawnienie wiedzy i rozumienie); swobodne zabawytematyczne rekwizytami (indywidualnie, w zespole); stworzenie słownika z trudnymi wyrazami związanymi z tematem; stworzenie siatki wiedzy dzieci na temat CO CHCIELIBYŚMY WIEDZIEĆ O ZIEMNIAKU? (zebranie dotychczasowych doświadczeń i spostrzeżeń dzieci); sporządzenie listy pytań do tematu: ZIEMNIAK; stawianie hipotez do pytań;planowanie działań- w jaki sposób znaleźć odpowiedź na pytania, kto może pomóc? badanie, eksperymentowanie, poszukiwanie odpowiedzi na pytania i sprawdzanie hipotez, dokumentowanie; wpisywanie wyników i weryfikowanie hipotez; inspirowanie zainteresowań poznawczych dzieci; budowanie wiedzy wspólnej dla całej grupy; -wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania : ziemniak; -stworzenie kącika badawczego- zgromadzenie różnych rodzajów ziemniaków; -obserwacja - szkicowanie ziemniaków- zwrócenie uwagi na ich wygląd, właściwości, odmiany, pochodzenie); -używanie określeń potocznych i gwarowych ziemniaków, -zabawa badawcza ,,Jaki jest ziemniak i czy coś ukrywa w środku?: badanie właściwości ziemniaka (waga, wielkość, porównywanie) poprzez zmysł: wzroku, węchu, dotyku, smaku- wyciąganie wniosków po przeprowadzeniu doświadczeń- wykorzystaniem lupy, mikroskopu, wagi, miarki krawieckiej; -zabawy badawcze z mąką ziemniaczaną- np. Znikające obrazki; -wysłuchanie opowiadania H, Łochockiej ,,O wróbelku Elemelku, o ziemniaku i bąbelku’’; -rozmowa w oparciu o ilustracje ,,Etapy wyrastania ziemniaków’’- posadzenie ziemniaka do doniczki z ziemią- obserwacja; -wykonanie krochmalu; -wykonanie frytek lub sałatki ziemniaczanej; przygotowanie masy ziemniaczanej do zrobienia placków- degustacja; -zawody sportowe z użyciem ziemniaków’’-wdrażanie do współdziałania w zespole; -zabawy matematyczne ,,Ziemniak do ziemniaka’’ (klasyfikacja); określanie ilości : Ile ich jest?, przeliczanie, określanie wielkości; -wykonanie pracy plastycznej inspirowanej tematem: Ziemniaczany stwór; -zabawa ruchowa w kole ,,Gorący ziemniak’’; -gra planszowa ,,Gorący ziemniak’’
- PROJEKT DOOKOŁA EUROPY – WIELKA BRYTANIA: “Gdzie się wybieramy?” prezentacja ilustracji ważnych miejsc Wielkiej Brytanii i odgadywanie przez dzieci kraju; · “Co wiemy o tym kraju?” burza mózgów · Zapoznanie z flagą, hymnem i miejscem a mapie Wielkiej Brytanii (zwrócenie uwagi na to, że jest ona wyspą); · “Lot do Anglii” zabawa ruchowo naśladowcza · “Powitanie” utrwalanie zwrotów w języku angielskim · Wykonanie flag do paszportów· “Z wizytą u Króla” zapoznanie dzieci z monarchą Anglii; oglądanie ilustracji Króla Karola oraz Królowej Elżbiety; Rozmowa o tym, że u w naszym kraju też kiedyś rządzili królowie · „Król i królowa” – zabawa ruchowa · „Five o’clock” – zabawa dydaktyczna; Odgadywanie po ilustracjach angielskiego zwyczaju; zwrócenie uwag na tarczę zegara i cyfrę 5; zorganizowanie wspólnej herbatki z dziećmi w przedszkolu · „Zegary” – zabawa ruchowa · Spacer po Londynie” – zabawa dydaktyczna; Oglądanie zdjęć ważnych miejsc znajdujących się w Londynie; zwrócenie uwagi na ilustrację czerwonego piętrowego autobusu, który jest symbolem kraju; · “Jadą autobusy” zabawa ruchowa; · “Spacerowy rejs po Tamizie” - zabawa ruchowa z wykorzystaniem wstążek przy melodii „Skye boat song”· “Jaka jest dziś pogoda?” opisywanie pogody z pomocą ilustracji. Budowanie zdań poprawnych gramatycznie · “Rysuję pogodę” samodzielne rysowanie prostych znaków graficznych pogody - słońce, chmury, deszcz, burza, mgła · „Pogodowe rytmy” wykorzystanie przygotowanych obrazków do układania rytmów; · Ćwiczenie grafomotoryczne „Dokończ rytm”; układanie rytmów pogodowych · „Wprowadzenie - depesza” wprowadzenie do tematu poprzez przeczytanie depeszy o zaginionym niedźwiadku; „Zamazana fotografia” próba odtworzenia misia pop przeczytaniu opisu. Ćwiczenie sprawności grafomotorycznej; · „Którędy do Londynu” przedstawienie misia i przeczytanie fragmentu książki „Miś zwany Padington” · „Padington” zabawa słowotwórcza, nazywanie ewentualnych misiów od nazw okolicznych stacji · „Gimnastyka pociągowa” kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej
PROPOZYCJE ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH :
Ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia logopedyczne.
Rozmowy indywidualne na dowolny temat.
Czytanie książek, czasopism.
Kolorowanie.
Rysowanie farbami, kredkami.
Wcinanie nożyczkami, wydzieranie z papieru.
Układanie puzzli, gry dydaktyczne.
Układanie obrazka z fragmentów.
Konstruowanie z klocków na temat dowolny