Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na kwiecień
Zamierzenia na kwiecień`
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc kwiecień
dla grupy IX „Sówki”:
Projekt badawczy „Jajko”:
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole
- kształtowanie umiejętności nakrywania stołu i posługiwania się sztućcami
- wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zajęć kulinarnych
- wdrażanie do dbania o higienę oraz kształtowanie umiejętności dostrzegania zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania; kształtowanie świadomości, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce
OBSZAR EMOCJONALNY
- doskonalenie samopoznania oraz umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- kształtowanie empatycznej postawy wobec osób potrzebujących pomocy
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- dokonywanie oceny postępowania swojego i innych
- kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i wspieranie ich
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia swojej roli i wiążących się z nią zadań, jako członka rodziny (córka/syn, wnuczka/wnuczek, siostra/brat), grupy przedszkolnej
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: tradycji, historii, sztuki
- wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy
- budzenie zainteresowań przyrodą, rozwojem roślin i zwierząt
- wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
- kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo skutkowych
- kształtowanie umiejętności planowania zajęć w kalendarzu
- poszerzanie znajomości liter: litery „j”, „J”
- tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu
- doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania i przekładania rytmów na inne reprezentacje
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według rożnych kryteriów
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
- doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
- doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności (przelewanie wody do różnych naczyń)
- bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia płynów, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości oraz ustalenie wspólnej miary objętości cieczy
W domu i w zagrodzie:
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania
- doskonalenie umiejętności kreślenia wzorów, szlaczków w liniaturze, z zachowaniem regularnego odstępu między elementami graficznymi
- doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- wdrażanie do stosowania własnych strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie
- kształtowanie umiejętności szukania wsparcia w sytuacjach trudnych dla dziecka emocjonalnie, z którymi nie potrafi sobie poradzić
- prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwości i troski
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności pełnienia określonej roli w grupie
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny, oceny innych z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
- kształtowanie postawy szacunku dla pracy rolników wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych
- wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
- doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas różnych form wypowiedzi i sytuacji
- kształtowanie umiejętności deklamowania wierszy grupowo i indywidualnie
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter
- kształtowanie umiejętności układania wyrazów z liter i zdań z rozsypanek wyrazowych
- kształtowanie pojęcia liczby dziesięć
- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10
- dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym
- kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych
- bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia długości, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości długości
- dostrzeganie znaczenia stosowanych miar w życiu człowieka
Eko stylem życia:
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych, wykonywania prac plastyczno-technicznych, organizowania i sprzątania miejsca pracy
- doskonalenie samokontroli wykonywanego ruchu graficznego
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie postawy godzenia się z porażką czy przegraną, radości z sukcesów innych
- kształtowanie potrzeby reagowania na zauważone zagrożenie lub krzywdę wyrządzaną zwierzętom oraz empatycznego stosunku do świata przyrody
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych, wczuwania się w sytuację i odczucia danej osoby oraz dokonywania samooceny
- wdrażanie do przestrzegania zasad uczciwej rywalizacji podczas gier zespołowych, konkursów, zawodów sportowych oraz reguł w grach planszowych
- wdrażanie do podejmowania działań służących osiągnięciu wspólnego celu (zespołowe planowanie, realizowanie zadań, odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy)
- kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii (np. zachowania z codziennego życia, udział w akcjach „sprzątanie świata”)
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć (stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy)
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
- wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „g”, „G”
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów z poznanych liter
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania piktogramów do kodowania informacji
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach i zbiorach zastępczych
- kształtowanie umiejętności stosowania symboli matematycznych i prawidłowego ich odczytywania • poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby)
- poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie różnych form ochrony przyrody
Strażnicy książek:
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny, oceny innych, z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
- wdrażanie do przestrzegania reguł w grach planszowych (konstruowanie gier, ustalanie zasad, rozgrywanie gier zgodnie z przyjętymi regułami)
- wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji oraz ponoszenia ich konsekwencji
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem, przez dostrzeganie piękna: języka, literatury
OBSZAR POZNAWCZY
- kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy książkami
- kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi poprzez zachęcanie do opowiadania o swoich ulubionych książkach i bohaterach
- poszerzanie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką książek, czytelnictwem
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nie przeszkadzania innym podczas wypowiedzi
- wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały, poprawny pod względem gramatycznym i logicznym
- kształtowanie umiejętności recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenie głosu
- wdrażanie do odtwarzania według wzoru oraz do układania własnych kompozycji z mozaiki geometrycznej
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi